Blog Werkplaats 21 Ik ga tegenwoordig vroeg in verband met het nieuwe werken

Ik ga tegenwoordig vroeg naar bed

De laatste tijd ga ik expres vroeg naar bed. De reden hiervoor is dat ik dan om 3.00 uur ’s nachts op kan staan. Ik heb de wekker niet eens meer nodig om wakker te worden. Bij een kopje koffie en een beschuitje ga ik dan lekker zitten mailen. Wat ooit begonnen was omdat het moest. Ik was immers eerder die dag vergeten de teamleider van de ochtendploeg te informeren over de te gebruiken norminstellingen voor de productiebatch van morgen. Is verworden tot een tijdelijk experiment om te kijken hoever mijn medewerkers gaan in het nieuwe werken anno 2016.

Tot mijn grote verbazing krijg ik de laatste dagen gedurende die nachtelijke sessies nu steeds vaker direct antwoord op mijn mails! Is het misschien daarom dat ik ’s morgens steeds meer collega’s met slaperige ogen bij de koffiecorner tegenkom? In de wandelgangen hoor ik zelfs dat er al collega’s zijn die de wekker zetten en er even uit piepen om hun mail te controleren. De baas kan jou immers een mail hebben gestuurd terwijl jij even afwezig en offline, lees: vrij, eten, sporten en slapen,  was. En die baas moet je niet laten wachten, tenzij je natuurlijk die promotie of financiële beloning aan je voorbij wilt laten gaan. En je wilt al helemaal niet onderdoen voor die collega’s die  ’s nachts wel ‘even de kleine moeite nemen‘ om op te staan en te reageren.

Eigenlijk te gek toch? We zitten nu allemaal al rond 15 uur te knikkebollen in vergaderingen. Dus ergens gaat er toch echt iets mis. Op de eerstkomende vergadering breng ik daarom de reactietijd op mails aan de orde. Een mail hoeft wat mij betreft niet binnen 5 minuten te worden beantwoord. Een instant reactie verwacht ik bij persoonlijk live of telefonisch contact en zeker niet bij mail. Het moet afgelopen zijn met die dikdoenerij en vermeende zichtbaarheid van ‘Kijk eens, baas. Ik werk OOK ’s nachts.’ We gaan het er morgen samen over hebben en samen tot ‘redelijke’ afspraken komen.  99.9% van alle mail is niet urgent en beantwoording hoeft dus ook niet ‘s nachts. Dit is een voorbeeld dat geen navolging vereist. Laten we alsjeblieft gewoon blijven doen. En nu maar hopen dat niemand het in zijn of haar hoofd haalt om er een gewoonte van te maken mij ’s nacht te gaan bellen!

“….. Er zijn steeds meer bedrijven die oplossingen proberen te vinden voor de onophoudelijke stroom aan e-mails die hun medewerkers doen ondersneeuwen. BMW geeft zijn werknemers het ‘recht op onbereikbaarheid’. Buiten werktijd wordt er geen e-mail gecheckt. Het kan nog gekker: Volkswagen heeft drastischer maatregelen getroffen om de e-mailstress bij zijn werknemers te verminderen. Dertig minuten na het einde van de werkdag worden de servers geblokkeerd, e-mail komt niet meer binnen en kan ook niet worden verstuurd. Een half uur voor start van de volgende werkdag wordt de server weer open gezet……”
http://www.slimondersteunen.nl/tag/volkswagen/
Scroll naar top