Blog Werkplaats 21 Heb jij mijn mail al gelezen

Heb jij mijn mail al gelezen?

Sta ik daarnet in de pantry even te genieten van een thai latte na weer een te lang en improductief werkoverleg. Terwijl ik net een plannetje bedenk ik om het volgende overleg goed (lees: voor mij prettig, relaxt, effectief en efficiënt) door te komen, duikt er uit niets een vage collega van een andere afdeling op. Ruw wakker geschud keer ik terug in de realiteit. Direct wordt de volgende vraag op mij afgevuurd: ‘Hé gast, heb je mijn mail al gelezen?’

Ietwat beduusd knik ik van nee en zeg sorry. Waarom verontschuldigde ik mij trouwens, dacht ik nog? Ik had toch de hele ochtend in vergadering gezeten? Maar ergens bekruipt mij het gevoel dat er wel haast bij moest zijn en heel belangrijk, want waarom zou hij anders helemaal hier naar toe zijn gekomen?

Extra informatie omtrent de urgentie volgde al snel: ‘Ik heb hem al een uur geleden verzonden!’ Nu wist ik het zeker, het moest gaan om een zaak van leven of dood.

Doorvragen leerde mij dat de vage collega op zoek was naar een mail van zo ongeveer een maand of zes, zeven geleden, dat wist hij niet precies, en ik was ge-cc’d. Vandaar. Hij kon hem zelf niet zo snel vinden en hij had hem de volgende maand al nodig.

Ik opperde of beter zoeken misschien iets zou kunnen zijn. En op mijn vraag of hij in het uiterste geval dan niet beter af was bij oorspronkelijke verzender van de mail, antwoordde de vage collega: ‘Die had ik natuurlijk tegelijkertijd met jou al gemaild, maar die is er nu niet en ik dacht dan kan jij wel even voor mij kijken!’.

Tja, mijmer ik, met continu verbeteren zijn in deze organisatie snel grote stappen te maken. Trouwens, ergens reken ik erop dat er nog wel een mail van deze collega gaat komen en wel met het volgende onderwerp: Heb je nog iets met mijn vorige mail gedaan?