Mooie les

Sinds kort zit ik weer in de schoolbanken. Mijn brein kraakt daarom een beetje anders dan normaal. Spannend, inspirerend maar ook vermoeiend en natuurlijk verkeerd getimed: precies in een drukke tijd.

Gelukkig is de opleiding ook heel praktijkgericht. Dus besloot ik de huiswerkopdracht na het eerste blok maar direct te verwerken in trainingen die ik geef. Bijna mijn hele weekend was ik bezig mijn onderwerp te analyseren, te concretiseren, te vertalen naar uitleg en oefeningen en daarbij dan weer te beargumenteren waarom juist die vormen en die aanpak… Schrappen, opnieuw beginnen, weer lezen, schrijven: het was wennen en ploeteren.

Laten we zeggen dat na dat weekend ook mijn spieren kraakten, mijn ogen vierkant zagen, de huishoudelijke werkjes grotendeels waren blijven liggen en dat mijn gezinsgenoten weinig van mijn aanwezigheid hadden genoten.

Maar ik had nu wel twee modules klaar voor twee groepen. En met de feedback die ik kreeg van de trainer nog een tandje beter dan de eerste versie. Dus voor de uitvoering hoefde ik nauwelijks meer voorbereiding te doen. Die voorbereiding verliep heel soepel en de leeropbrengst van de trainingen was hoog. Mijn deelnemers waren tevreden, ik best wel trots op mijzelf.

Hoe Pi was mijn activiteit “Huiswerkopdracht blok 1 maken”? Mwa. Laag op Bestede Tijd en Energie, matig op Leren en Tevreden (je weet vooral wat je nog niet kunt), maar wel hoog op vooruitgang: klaar! En hoe Pi is mijn activiteit “Voorbereiden training”? Hoog op alle factoren! Het ploeterweekend is zo toch een hele goede investering geweest. Het plezier in mijn werk is voor dit stukje vakgebied structureel verhoogd.