Blog Werkplaats 21 Ongewoon doen is heel gewoon

Ongewoon doen is heel gewoon (1)

Sla een willekeurige krant open en je wordt geconfronteerd met ongewone oplossingen voor heel gewone zaken. ‘De rekentoets komt er’, stond er deze week op de voorpagina. Een verplichte rekentoets die mee gaat tellen voor je eindexamen op de middelbare school. Nederlandse leerlingen waren immers niet goed in rekenen, klaagden PABO’s en andere vervolgopleidingen enkele jaren geleden. Ingrijpen was dus noodzakelijk.

Een meerderheid in de Tweede Kamer is voor invoering van deze rekentoets aan het einde van je middelbare school opleiding. Best ongewoon toch, als je hebt leren rekenen op de basisschool?

Desondanks is niet iedereen ervan overtuigd dat de rekentoets het juiste medicijn is. Zorgt de rekentoets er wel voor dat kinderen beter leren rekenen? Of is goed onderwijs juist essentieel voor goed kunnen rekenen? Wordt het halen van de test straks niet belangrijker dan goed rekenonderwijs?

Met de invoering van de rekentoets is een ongewone oplossing als pleister geplakt op een proces (het rekenonderwijs) dat niet produceert wat het zou moeten produceren, namelijk kinderen die kunnen rekenen. Liever een pleister dan een structurele oplossing. Te vaak verliest men het echte doel uit het oog en ziet men geen eenvoudige, gewone oplossingen meer. Wij van Werkplaats 21 houden van gewone oplossingen met aandacht voor doel en eenvoud.