Blog Werkplaats 21 Over de muur

Over de muur, of …

‘Moet je eens kijken, wat ze nu weer hebben aangeleverd!’ ‘Hallo, hadden ze dat niet eerder even kunnen melden!’ ‘En dan moet ik het weer allemaal oplossen!’

Wie herkent dit niet? Vaker dan je leuk vindt krijg je zaken met fouten, onvolledig of te laat aangeleverd. Dan krijg je de indruk dat het werk gewoon over de muur wordt gegooid en er geen rekening wordt gehouden met jou als volgende schakel in het proces. Daar baal je van. En wat doe je dan?

Waarom zou een bedrijfsproces niet gezien kunnen worden als een 4*100 meter estafette bij atletiek? Hier doet iedere atleet zijn uiterste best om zijn eigen 100 meter zo snel mogelijk af te leggen. En vervolgens spant hij zich maximaal in om het stokje zo goed en snel mogelijk, in de zogenaamde 20 meter-zone, over te dragen aan de volgende loper. Het is geslaagd als het stokje zonder te zijn gevallen over de finish komt. Hier is veel afstemming en oefening voor nodig, maar die investering levert een beter resultaat op waar iedereen blijer van wordt. Stel je eens voor dat je dit toepast op jouw bedrijfsproces.