Samenwerken doe je niet alleen

Er zijn twee manieren om een doel te bereiken: alleen of door middel van samenwerking. Mensen kiezen voor zelf doen als zij hun doel zelfstandig kunnen bereiken. En voor samenwerken als het daardoor makkelijker kan. Laten we eens kijken hoe dat proces eruit ziet.

Samenwerken

 

Er zijn twee manieren om een doel te bereiken: alleen of door middel van samenwerking. Mensen kiezen voor zelf doen als zij hun doel zelfstandig kunnen bereiken. En voor samenwerken als het daar­door gemakkelijker kan. Een organisatie is dan ook een groep van mensen die hebben besloten samen te werken om een bepaald doel te bereiken. Laten we eens kijken hoe dat proces eruit ziet als je hulp van anderen nodig hebt.

Als eerste stap in het samenwerken benoem en erken je elkaars doelen. Dit is nodig om doelgericht te kunnen samenwerken. Als jullie doelen voldoende in elkaars buurt liggen, heeft het voor jullie allebei zin om elkaar te helpen, zodat je ieder je eigen en het gezamenlijke doel bereikt.

De beste manier om iemand te verleiden om jou te helpen, is te beginnen met iets voor die ander te doen. Dus hulp krijgen begint met investeren. Zo vormt zich een samenwerking die bestaat uit geven en nemen. Het is belangrijk dat daar een balans in ontstaat. Dat wat je terugkrijgt hoeft niet hetzelfde te zijn als wat je geeft, maar wel gelijkwaardig. Als je het gevoel krijgt dat je meer energie in een samenwerking steekt dan dat het oplevert, raak je teleurgesteld en haak je af.

Wees je er wel van bewust dat als je hulp inroept er verschillende dingen gebeuren. Allereerst stel je je kwetsbaar op. Je laat immers zien dat je het niet alleen kunt en anderen nodig hebt. Ook ga je een relatie aan. En dit heeft (allemaal) impact op alle betrokkenen.

In de loop van de tijd verander jij en verandert jouw organisatie. Doelen worden onduidelijker en het geven en nemen wordt ingewikkelder: er ontstaan omwegen via andere betrokkenen en ook tijdsverschillen. Omdat het steeds lastiger wordt om zicht te hebben op de verschillende persoonlijke belangen van de betrokkenen en op het gemeenschappelijke doel, is samenwerken niet meer vanzelfsprekend. Er ontstaat gedoe in de organisatie.

Gedoe is zeker niet fijn, maar is wel een duidelijk signaal om uit te zoeken waar of waarom de samenwerking niet meer vanzelfsprekend goed gaat. En dan heb je een aanknopingspunt om te verbeteren. Werkplaats 21 kan jou daarbij helpen.

Kijk eens bij ons aanbod. Er is altijd een werkvorm die bij jou past.

Debiteuren en Crediteuren: samen sterker

Het is donderdagmorgen 10.00 uur. Op de financiële afdeling zitten Debiteuren en Crediteuren net aan de koffie.

Crediteuren vertelt dat hij binnenkort twee weekjes op vakantie gaat. Hij vraagt aan Debiteuren of die tijdens de vakantie van Crediteuren de facturen wil inschrijven en boeken. Zo kunnen de werkzaamheden tijdens zijn afwezigheid gewoon doorgaan en is er geen verstoring voor de organisatie.

Debiteuren, een tijdelijke kracht die voor de komende twee maanden is vastgelegd, wil in principe best wel gehoor geven aan het verzoek van Crediteuren. Maar hij vraagt zich af of dat wel lukt binnen de uren die hij aanwezig is.

‘Ik moet nog veel leren op mijn eigen vakgebied. Dus vandaar dat ik wat huiverig ben om ja te zeggen. Misschien kost het mij wel heel erg veel tijd’, zegt Debiteuren tegen Crediteuren. ‘Zou jij mij dan misschien kunnen helpen met de tweede herinneringsronde? Kan je mij meteen leren hoe ik het beste contact kan opnemen met jullie klanten. Als ik dat sneller kan oppakken, heb ik denk ik wel ruimte om jouw facturen over te nemen.’

Crediteuren zag die vraag al aan komen en vindt het heel vanzelfsprekend dat de ander om een wederdienst vraagt. ‘Natuurlijk help ik je daar bij’, zegt Crediteuren.

Zo wordt de zaak snel beklonken. Samen gaan ze eerst de tweede herinneringsronde doen. Daarna laat Crediteuren aan Debiteuren zien hoe hij de facturen moet inschrijven.