Blog Werkplaats 21 Beoordelingsgesprek

Waarom voer je een beoordelingsgesprek?

Naar het schijnt is, volgens Carrieretijger.nl, het einde van het jaar(!) vaak een goed moment om de balans op te maken. In een eenzijdig en ongelijkwaardig gesprek spreek je als leidinggevende je oordeel uit over de prestaties van een werknemer. Dit beoordelingsgesprek dient grofweg drie doelen: (1) Het verbeteren van het functioneren, de prestatie en de motivatie van de werknemer. (2) Het optimaal benutten van de capaciteiten van de werknemer en (3) het formuleren van arbeidsvoorwaardelijke beslissingen, zoals bijvoorbeeld het verkrijgen van salarisverhoging.

Toen ik dit zo las, meende ik in een geschiedenisboek terecht gekomen te zijn. Kan het in 2016 echt waar zijn dat jij als leidinggevende maar 1 keer per jaar met jouw medewerker praat over diens functioneren, prestatie en motivatie? En is het net die ene dag in het jaar dat jij als leidinggevende ‘het optimaal benutten van de capaciteiten’ actueel maakt? Dat kan ik me niet voorstellen! Wat doe je dan de rest van de tijd in je rol als leidinggevende?

Als professionele leidinggevende ben je toch dagelijks bezig met het optimaal laten presteren van jouw medewerkers? Als je je machines en wagenpark dagelijks onderhoud geeft voor optimale prestaties, dan doe je dat toch ook dagelijks voor je waardevolle human assets? Logisch toch. De genoemde doelen 1 en 2 van het beoordelingsgesprek zijn hiermee voor mij dus al volstrekt overbodig geworden. Blijft over de arbeidsvoorwaardelijke beslissing. Als we dit nu eens transparant maken op basis bijvoorbeeld van het functioneringsgesprek (is trouwens ook geen pareltje!) dan is hiermee ook het derde en tevens laatste doel van het beoordelingsgesprek geëlimineerd.

Als een proces of activiteit geen doel heeft, waarom zou je het dan nog doen? En vanuit een lean oogpunt heeft dit eenmalige jaarlijkse proces zo geen toegevoegde waarde. Iets dat geen toegevoegde waarde oplevert, moet je dan ook vooral niet doen. Dus kunnen we dan niet beter gewoonweg stoppen met het voeren van beoordelingsgesprekken?

Wie van jullie is er al gestopt met beoordelingsgesprekken? Ik ben benieuwd op welke manier jij jouw medewerkers continu gemotiveerd houdt. En hoe benut jij de capaciteiten zodat de medewerkers optimaal functioneren en presteren? Zouden we met die kennis kunnen bereiken dat carrieretijger.nl op zijn minst een alternatief biedt voor de pagina: beoordelingsgesprek.

PS
Iedereen die nog niet klaar om te stoppen en wel een beetje hulp nodig heeft voor het voeren van beoordelingsgesprekken verwijs ik graag naar
carrieretijger.nl/beoordelingsgesprek.